ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΑ ΟΡΓΑΝΑ

ΑΡΧΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ

ΔΙΟΙΚΗΣΗ

ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ & ΣΥΛΛΟΓΟΙ

ΤΜΗΜΑΤΑ

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ

ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΗ ΖΩΗ

ΔΟΜΕΣ

“Ζωγράφισε έναν επιστήμονα”. Άρθρο στην εφημερίδα “ΤΟ ΒΗΜΑ” από την Αντιπρύτανι, Καθηγήτρια Χρύσα Σοφιανοπούλου, και την υποψήφια Διδάκτορα κα Έλενα Ελληνιάδου

“Ζωγράφισε έναν επιστήμονα”

“Oι διαφορές μεταξύ των δύο φύλων στις αντιλήψεις για τα επαγγέλματα STEM και η επιμονή των

στερεοτύπων εξακολουθούν να στέκονται εμπόδια στην ισότητα σε αυτούς τους τομείς”

Άρθρο από την Καθηγήτρια Χρύσα Σοφιανοπούλου, Αντιπρύτανι Ακαδημαϊκών Υποθέσεων, Διεθνοποίησης και Διασφάλισης Ποιότητας και την κα Ελενα Ελληνιάδου υποψήφια Διδάκτορα και Διευθύντρια του 2ου Δημοτικού Σχολείου Πειραιά “Ουρουγουάη”

👉  Για δεκαετίες, η εικόνα του επιστήμονα στα μάτια των παιδιών ήταν σχεδόν στερεότυπη: ένας άνδρας με λευκή ρόμπα, ατημέλητα μαλλιά και ύφος ιδιοφυΐας. Αν και οι επιδόσεις αγοριών και κοριτσιών στα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες έχουν πλέον συγκλίνει, τα έμφυλα στερεότυπα εξακολουθούν να καθορίζουν την αντίληψη για το ποιος «ανήκει» στην επιστήμη.

Πρόσφατη μελέτη, η οποία παρουσιάστηκε στο διεθνές συνέδριο IEEE Global Engineering Education 2025, έφερε στο φως πώς μαθητές και μαθήτριες της ΣΤ΄ Δημοτικού στην Ελλάδα βλέπουν τις Φυσικές Επιστήμες και τους επιστήμονες, όταν έρθουν σε επαφή με πιο βιωματικούς τρόπους μάθησης.

Οι μαθητές/-τριες συμμετείχαν σε εργαστήρια με πειράματα και μοντέλα, εξερεύνησαν έννοιες της Σύγχρονης Φυσικής και γνώρισαν επιστήμονες – τόσο διάσημους, όπως ο Αϊνστάιν και η Μαρί Κιουρί, όσο και λιγότερο γνωστούς, μεταξύ των οποίων γυναίκες ερευνήτριες που συχνά μένουν στη σκιά της ιστορίας.

Τα αποτελέσματα δείχνουν μια ενθαρρυντική εικόνα: τα κορίτσια απέκτησαν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση στις Φυσικές Επιστήμες και αμφισβήτησαν στερεότυπα, ενώ τα αγόρια απομακρύνθηκαν από την αντίληψη ότι «η επιστήμη είναι μόνο για τους έξυπνους» ή για κάποιο συγκεκριμένο φύλο.

Ωστόσο, οι συνολικές στάσεις απέναντι στις επιστήμες δεν άλλαξαν δραστικά, κάτι που δείχνει ότι τέτοιες δράσεις, αν και πολύτιμες στις μαθησιακές εμπειρίες, από μόνες τους δεν αρκούν. Απαιτούνται πιο μακροπρόθεσμες και συστηματικές προσπάθειες μέσα στο σχολείο, ώστε η επιστήμη να γίνει πραγματικά κομμάτι της ζωής των μαθητών/τριών, χωρίς στερεότυπα και αποκλεισμούς.

“Ζωγράφισε έναν επιστήμονα”